Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door madskatingcow »

Aan de interne kabeldoorgangen te zien, net zoals Pilot Cycles. Zal vermoedelijk ook bij Van Nicholas gemaakt zijn? Prijsklasse ligt toch in die buurt.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Gisteren was ik voor het werk in NL, bleek dat op een kwartiertje van het 'magazijn' van Pilot Cycles te zijn.
Dus even gemaild en het was geen probleem om eens langs te komen.

Zeer vriendelijke ontvangst, duidelijk een zeer gepassioneerd bedrijf dat toch wel een ander gevoel uitstraalt dan Van Nicholas.
De frames worden in Taiwan gelast, maar de kwaliteit van het laswerk ziet er wel top uit.
Er stonden wat custom pareltjes klaar, te wachten op aflevering aan de klanten.

Ik ben helemaal weg van deze, zalige fiets.
Zoiets maar dan met schijfrembevestiging en ruimte om ook eens 32mm-banden te kunnen monteren zou het wel eens kunnen worden.

Afbeelding
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Intussen ben ik nog steeds aan het rondkijken en aan het nadenken wat ik echt nodig heb.
Voorlopig staat mijn gedacht op een soort mengeling van een klassieke racefiets en een gravel racer, dus een racer met een iets relaxere geometrie en met ruimte voor wat bredere banden.

Klinkt als een projectje voor een custom framebouwer, al is die J.Laverack eigenlijk perfect wat ik zoek op vlak van geo, denk ik.

Nu ben ik eens aan het rondkijken voor prijzen.
Uiteraard zijn er de bekende grote namen met bijbehorende custom prijzen, en zelfs daar zit heel veel variatie in.
Darren Crisp bijvoorbeeld (een Amerikaan die in Italië zit), van wiens werk ik al lang fan ben, bouwt je een titanium frame (incl. vork en CK headset, dat is zowat standaard bij alle bouwers) voor 3800 euro.
Voor dat geld heb je bij Mossaic Cycles nog geen stalen frame op maat, voor een titanium frame mag je daar 6500 euro ophoesten.
Volgens de verdeler van Mossaic in Duitsland is Baum Cycles nog duurder.
Kwaliteit heeft z'n prijs, maar 6500 euro kan ik niet aan een frame geven.

Naast de groten zie je steeds meer kleinere Europese bedrijfjes opduiken die ook volledig custom aanbieden, maar die de frames dan wel in Azië laten lassen.
Daar lees je eigenlijk ook uitsluitend zeer goede reviews over, en ik heb de kwaliteit van Pilot gezien en was echt wel onder de indruk.

Nu is natuurlijk de vraag, is een bouwer als Crisp z'n meerprijs waard, of kan je even goed voor Pilot gaan zonder er binnen een paar jaar spijt van te hebben.
Het lijkt mij veel met prestige te maken hebben en minder met kwaliteit, maar voor 2000 euro prijsverschil zou een mens al eens beginnen twijfelen...
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door ianaprilia »

_anonymus_ schreef:Intussen ben ik nog steeds aan het rondkijken en aan het nadenken wat ik echt nodig heb.
Voorlopig staat mijn gedacht op een soort mengeling van een klassieke racefiets en een gravel racer, dus een racer met een iets relaxere geometrie en met ruimte voor wat bredere banden.

Klinkt als een projectje voor een custom framebouwer, al is die J.Laverack eigenlijk perfect wat ik zoek op vlak van geo, denk ik.

Nu ben ik eens aan het rondkijken voor prijzen.
Uiteraard zijn er de bekende grote namen met bijbehorende custom prijzen, en zelfs daar zit heel veel variatie in.
Darren Crisp bijvoorbeeld (een Amerikaan die in Italië zit), van wiens werk ik al lang fan ben, bouwt je een titanium frame (incl. vork en CK headset, dat is zowat standaard bij alle bouwers) voor 3800 euro.
Voor dat geld heb je bij Mossaic Cycles nog geen stalen frame op maat, voor een titanium frame mag je daar 6500 euro ophoesten.
Volgens de verdeler van Mossaic in Duitsland is Baum Cycles nog duurder.
Kwaliteit heeft z'n prijs, maar 6500 euro kan ik niet aan een frame geven.

Naast de groten zie je steeds meer kleinere Europese bedrijfjes opduiken die ook volledig custom aanbieden, maar die de frames dan wel in Azië laten lassen.
Daar lees je eigenlijk ook uitsluitend zeer goede reviews over, en ik heb de kwaliteit van Pilot gezien en was echt wel onder de indruk.

Nu is natuurlijk de vraag, is een bouwer als Crisp z'n meerprijs waard, of kan je even goed voor Pilot gaan zonder er binnen een paar jaar spijt van te hebben.
Het lijkt mij veel met prestige te maken hebben en minder met kwaliteit, maar voor 2000 euro prijsverschil zou een mens al eens beginnen twijfelen...

kijk es even en mail hem es, naar Triton bikes ( heeft een site, maar ook FB ), is een Russische frame bouwer die echt wel een mooie zaak aan het opbouwen is de laatste jaren, daar is superveel qua custom Ti mogelijk en zijn prijzen zijn redelijk hoor. Het laswerk dat ik daarvan heb gezien is daarenboven van superkwaliteit...
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door aresius »

_anonymus_ schreef:..Zijn er hier mensen die een crossfiets gebruiken om mee op de weg te rijden?
...
Jep, maar het is niet echt een pur-sang crossfiets of baanfiets.
Ik gebruik een stalen Genesis Day One voor al de niet MTB ritjes (woon-werk en gewone verplaatsingen)
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/urb ... day-one-20" onclick="window.open(this.href);return false;

Fijn machientje en door de dikkere banden (35) nog comfortabel op semi-verharde wegen. Ook is het mogelijk om deze bike met crossbandjes uit te rusten.
Een echte koersfiets zal nog wel vlotter bollen maar deze moet zeker niet onderdoen. Ik heb regelmatig toeristen in m'n wiel hangen op het ww-traject. :-D

Verder heb ik die wel uitgerust met vaste verlichting (naafdynamo), spatborden en bagagedrager om wat praktischer inzetbaar te zijn.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door _anonymus_ »

Na veel lezen, vergelijken en achterover vallen van de prijzen van sommige op maat gemaakte frames, zijn er twee fietsen die over blijven:

- J.Laverack J.ACK (titanium)
http://www.jlaverack.co.uk/jack-range/" onclick="window.open(this.href);return false;

- Mason Resolution (staal)
https://masoncycles.cc/shop/categories/resolution-bikes" onclick="window.open(this.href);return false;

De waanzinnig goede reviews van de Resolution doen mij eerder naar die fiets overhellen, maar het tijdloze van titanium blijft mij toch ook enorm aanspreken in de J.ACK.
Bij die Resolution gaat elk krasje in de lak zeer doen, bij een titanium frame speelt dat minder.
Voor de rest zitten beide wat in dezelfde prijsklasse, voor iets tussen de 3.000 en 4.000 euro heb je bij beide een zeer goed afgemonteerde fiets.
chundo
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 23 sep 2012 09:59
Rijdt met: Lynskey Pro29 - canyon nerve 9.0

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door chundo »

Je zei eerder eventueel een cyclocross te nemen, de one one pickenflick is mischien ook even de moeite om te bekijken, prijs-kwaliteitverhouding zit deze zeer goed
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: Pilot Cycles - titanium racefiets (of toch staal?)

Bericht door Verzetje »

Tijdloze van titanium is ook met een serieuze korrel zout te nemen.
Met alle standaarden die elk jaar veranderen heeft dit echt geen zin meer.
Plaats reactie