Geometrie vraag: reach langer vs korter

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Geometrie vraag: reach langer vs korter

Bericht door provo »

Zou volgende een groot verschil in stuurgedrag geven of is dit te verwaarlozen?

Ik heb een 29er hardtail, 2 souls slim jim, met een reach (afstand trapas tot stuurbuis) van +/- 40 cm. Om me comfortabel op de fiets te voelen kom ik bij een 11 cm stuurpen, in combinatie met 12° sweepback stuur, maar ik heb het gevoel dat de fiets nogal 'neuszwaar' is.
Nu viel mijn oog op de kona taro / honzo welke een voor mijn maat 3 cm langere reach heeft en voor de rest nagen. Als ik dezelfde afstand zadel tot stuur wil behouden neem ik aan dat m'n houding op de fiets hetzelfde zal zijn met een 3 cm kortere stuurpen maar dat het voorwiel nu 3 cm verder voor me staat.
Wat voor invloed gaat dit geven op het stuurgedrag? Ik zou denken aan een lichter gevoel op het voorwiel en dat ik dit ook iets gemakkelijker de lucht in krijg. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Geometrie vraag: reach langer vs korter

Bericht door J.E. »

Volgens mij gaat die laatste (veel) prettiger rijden.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Geometrie vraag: reach langer vs korter

Bericht door kazzz »

Om enkel terug te komen op de stuurpen, en dan zeker op een 29", zal je met een zo kort mogelijke stuurpen een veel snellere en duidelijke reactie hebben.
De negatieve of positieve graad van de stuur(pen) zal naar mijn mening geen invloed hebben over de stuurreactie, enkel over de zithouding.
Da's enkel mijn beperkte kennis :-)
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Re: Geometrie vraag: reach langer vs korter

Bericht door provo »

J.E., je hebt gelijk.
Ik heb een Kona Taro op de kop getikt en na een paar ritjes kan ik bevestigen dat het toch allemaal nog speelser = prettiger aanvoelt.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Geometrie vraag: reach langer vs korter

Bericht door J.E. »

provo schreef:J.E., je hebt gelijk.
Ik heb een Kona Taro op de kop getikt en na een paar ritjes kan ik bevestigen dat het toch allemaal nog speelser = prettiger aanvoelt.
:-)


De revolutie naar langere bovenbuis/kortere stuurpen wordt stilaan sterker! :drunk:
Plaats reactie