Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
stefan v
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 18:31
Rijdt met: Specialized Stumpjumper

Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door stefan v »

Hallo
welke van de twee heft jullie voorkeur?
De Cannondale model 2014 kan ik kopen met een interessante korting voor rond de 2200 EUR.
De Scott Scale 920 model 2015 zou rond de 2350 EUR net komen
Cannondale afgemonteerd met Sram X9/X7; de Scott met XT/SLX .

Cannondale:

Achterderailleur: SRAM X9, 10-SPEED SHADOW +
Voorderailleur: SRAM X7, DIRECT MOUNT
Crankstel: SRAM S1400, BB30, 38/24
Cassette: SRAM PG-1030, 11-36, 10-SPEED
Ketting: KMC X10
Remsysteem: MAGURA MT2 180/160MM
Stuur: Cannondale C2, 700x10, 2014 double-butted alloy
Stuurpen: CANNONDALE OPI adjustable, 31.8, -15 DEGREE(M-L), -5 DEGREE(X)
Voorvork: NEW LEFTY PBR 90 29, HYBRID NEEDLE BEARING TECHNOLOGY
Zadel: Prologo Nago Evo X8 STN
Zadelpen: CANNONDALE C2, 27.2MMX400MM,
Velgen: Stan's ZTR Rapid 29'er, 32 hole, tubeless ready
Banden: SCHAWLBE RACING RALPH PERFORMANCE, 29x2.1" EVO
Wielen: Stan's ZTR Rapid 29'er, 32 hole, tubeless ready - DT Swiss Competition

SCOTT

Voorvork Fox 32 Float Evolution CTD Air CTD damper with 3 modes 15mm QR axle / tapered steerer reb. Adj. / 100mm travel
Achterderailleur Shimano XT RD-M786 SGS Shadow Type / 30 Speed
Voorderailleur Shimano SLX FD-M671-A / 34.9mm
Shifters Shimano SLX SL-M670-I Rapidfire plus / 2 way release Ispec clamp
Crankset Shimano XT FC-M782 hollowtech 2 40Ax30Ax22A T
Cassette Shimano CS-HG62-10 11-36 T
Remmen Shimano BR-M615 Disc 180/F and 160/R mm SM-RT64 CL Rotor
Velgen Syncros XC / Eyelets / 32H XC39
Banden Schwalbe Rocket Ron EVO / 2.1 127EPI Kevlar Bead PaceStar compound
Zadel Syncros XR2.0 / CROM rails
Zadelpen Syncros FL1.5 34.9mm
Stuur Syncros FL1.5 Tbar Alloy 7050 D.B. / T shape Flat / 9° / 700mm
Stuurpen Syncros FL1.5 7050 Alloy / oversize 31.8mm 1-1/8" / 6° angle
Gewicht 10.50 kg

Benieuwd naar jullie voorkeuren, ervaringen met èèn of beide fietsen en commentaren.
Ik geraak er niet uit .Alvast bedankt
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door Johan-b »

Geen ervaring met de Scott, maar heb toevallig vandaag een F29 carbon 3 gekocht met een zeer mooie korting.

Denk wel dubbel overjaarse, dus model '13 nog.

Spec's beetje anders dus.
Maar 1ste ervaring.
Zeer positief, trekt zeer goed op.
Zeer vlot bergop.
Gewoon tijdens het rijden voel je al dat het een erg lichte fiets is.
1ste maal dat ik met zo'n "Lefty" rijd en moet zeggen ook zeer postief, filtert zowel de kleine als de grote oneffenheden goed weg, ook superstijf in zijdelingse beweging en met lock aan.

Reed hiervoor met een Cube ltd, de Cannondale heeft een iets meer agressieve/aanvalshouding (meer voorover) maar ik houd daar persoonlijk wel van.

Voor de rest te nieuw om er een definitief besluit aan vast te hangen ;)
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door geertg »

Herinner mij dat de Scott Scale 710 in totaal 5 sterren op 5 behaalde bij de test van bike radar van 06 juli 2013. Het is zelden dat een fiets daar 5 op 5 behaalt. De Scott Scale 730 behaalde vier sterren in hun test op 27 juli 2014. Zie http://www.bikeradar.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Scale 720 is dezelfde fiets, alleen een klein verschil in afmontage.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door geertg »

De Scott Scale 920 is geen triple maar een dubbel 38/24.
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door whaleshark »

Beste,

Iedereen kan hier z'n eigen voorkeur geven ( mijn voorkeur gaat naar de F29 :-) ,een zeer zalige fiets en ik prefereer Sram boven Shimano , en een Lefty is een zeer goede vork.)... maar moest ik jou zijn, ik zou een serieuze test rit maken met allebei de mtb's... dan pas zul je weten welke jou het meeste ligt. Zo wie zo zijn het beiden zeer goede mtb's waar je veel plezier aan zult beleven... succes
stefan v
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 18:31
Rijdt met: Specialized Stumpjumper

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door stefan v »

Dank voor de reakties tot nu toe.

Fietswinkel heft ook nog een F29 Carbon 2 van 2014 in stock waarop korting van 25%.
Zou rond de 3000 Euro komen. Is dat meerprijs van ongeveer 800 EUR waard t.o.v. de F29 Carbon 3 ???
De Carbon 2 heeft XT groep (voor/achter en remmen )met Mavic Crossroc wielen en carbon Save zadelpen.

Is voor recreatief gebruik (geen wedstrijden behalve misschien nu en dan eens een winterduatlonneke)

Wel wat afgeschrikt als ik lees elders op dit forum over problemen die sommigen hebben met BB30 bracket en OPI stuurpennen (kraken) en/of Lefty; en dure onderhoudskosten of onderdelen.
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door whaleshark »

Beste,
De nieuwe (sinds model 2013 , herkenbaar doordat ze geen rubber hoes meer rond de vorkpoot hebben)) lefty vorken zijn veel beter beschermd tegen vuil en zand...
Contacteer "Jannemanneke" eens met een PB, die rijdt met de F29 carbon 2, hij rijdt al 20 jaar cannondale...

Grtz
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door Johan-b »

Vandaag eerste toertocht gedaan met de f29 carbon3, ding vliegt erover.

Wel weer nen stoot (letterlijk) begaan.
Stuur van zo'n f29 is breed, erg breed.

2 boompkes...voelt ge hem al aankomen? :)
Ikke goed vlot "ach dat lukt wel" erdoor, pastte net, maar wel nen tik gekregen waardoor ik er bijna lag. Al een chance dat ik men flats nog is heb gestoken, met m'n klikkers had ik er gelegen 8) .

Maar 1ste toerdoop was zeer positief, ook 2x racing ralph (ligt er standaard op) is beter bevallen dan verwacht.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Cannondale F29 Carbon3 (2014) of Scott Scale 920

Bericht door wasbeer2006 »

stefan v schreef:Dank voor de reakties tot nu toe.

Fietswinkel heft ook nog een F29 Carbon 2 van 2014 in stock waarop korting van 25%.
Zou rond de 3000 Euro komen. Is dat meerprijs van ongeveer 800 EUR waard t.o.v. de F29 Carbon 3 ???
De Carbon 2 heeft XT groep (voor/achter en remmen )met Mavic Crossroc wielen en carbon Save zadelpen.

Is voor recreatief gebruik (geen wedstrijden behalve misschien nu en dan eens een winterduatlonneke)

Wel wat afgeschrikt als ik lees elders op dit forum over problemen die sommigen hebben met BB30 bracket en OPI stuurpennen (kraken) en/of Lefty; en dure onderhoudskosten of onderdelen.
Kraakend BB30 is inderdaad een probleem.

Maar de combinatie van goede lagers en met locktite monteren heeft bij mij het probleem opgelost.
Phillwood lager en gewoon locktite 643, voor schroefborging, geen hele heftige!

Krakende opi heb ik ook gehad.
Via via via via via via via, moest ik horen dat er een nieuwe opi pen is die onder garantie wordt vervangen in geval van kraak. Jammer dat Cannondale dit zelfs niet aan alle dealers meld, maar dit alleen doet indien gevraagd en er zelfs vertegenwoordigers van Cannondale er niets van weten, waar een groot merk klein in kan zijn. Die pen ziet er heel anders uit en is een stuk dikker. De hele voorkant voelt hierdoor ook veel stijver aan.
(alle 2014 modellen zouden de type 2 opi moeten hebben 2013 niet)
Plaats reactie