Niner versus Open O-1.0

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door Dickie »

Nerveus kan ook betekenen: 'moeilijker te corrigeren' als je bvb door een obstakel even uit balans geraakt???
Bij Niner zit je met een RDO of ~80mm vork aan 72°.
Open geeft zelfde hoek met ~100mm veerweg...(Sid van 100mm zit aan 507, dus da zal de scherpte toch iets wegnemen, omdat Open zich op een A-C 497 baseert), hangt ook allemaal van de instellingen van de vork af.
Meer veerweg is weer een voordeel.
Wie in deze bike geïnteresseerd is zal idd best een testrit doen.
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door flupke73 »

scott en specialized verkopen nu ook een exclusief model met een steilere balhoofdhoek
'k zou dat niet teveel volk willen aanraden
op langere afdalingen/meerdaagse vakanties is dat gewoonweg TE vermoeiend
afin, als ik "plaats" had in de bikegarage; 'k ging me dadelijk een 'open' halen,
wtf zo'n geil ding!!!
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door R1ALAIN »

Nerveus is pas als je met een vaste vork rijdt :-D
De "kop" van de fiets is dan dermate licht dat je bijna het ganse terrein voelt.
Als ik van mijn niner RDO met vaste vork overstap op mijn moozes met RS RLT, dan is het precies of deze fiets van 9.2 kg, plots een logge boot is, maar éénorm comfortabeler.
Soit, testrijden, beoordelen, afwegen (pro en con's), kopen en dan hier posen zou ik zeggen. :-D
Ik ben alvast benieuwd :bounce:
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door TopBike »

Ze hebben net een zeer gelimiteerde versie voorgesteld op EuroBike se.

Afbeelding

Meer info @ http://www.opencycle.com/blogs/article/the-illegal-duo" onclick="window.open(this.href);return false;
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door PeterG »

Vind het prijskaartje nog meevallen voor zo'n monster. Juist die voorvork vind ik niet mooi, voor de rest kwijlbak...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door Dickie »

Prijs is zonder wielen en drivetrain...imo toch stevig geprijsd, maar je krijgt er wel het summum voor.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door PeterG »

Dickie schreef:Prijs is zonder wielen en drivetrain...
Dat verklaart veel :-D
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door MirFlash »

Summun is een breed begrip, summum voor Open, ja voor mij ... [-X

Begrijp die mannen nt, de lichtste frame worden zonder verf de deur uitgejaagd tegen een meerprijs.
De nt licht genoeg bevonden verven ze en gaan met een fikse korting de deur uit.

Nu de duurste en lichste package, sturen ze de trail op met een kleurke, dat iedereen wel zal bevallen (enfin voor de 10 die wel willen betalen) :-k
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door need for speed »

open = ne goeie bike
ben er van overtuigd dat tot nu toe nie veel beters rondbolt
heb hier nog ne s work's fully staan sind's de open nog 2 keer opgfietst
voordeel is op wortel stukken en rotsen de achterkant filter veel weg bolt beter eroveruit dan eender welke ht
bochten nemen gaat vlotter dan eender welke waar ik heb opgereden
en nadeel aan ja de prijs
ik ben er heel tevreden van
nu te mijne tegen volgend jaar wa lichter maken
hopelijk onder 8 KG ,,
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Niner versus Open O-1.0

Bericht door _anonymus_ »

Bengo schreef:Dat de Open te 'nerveus' is begrijp ik niet goed: 'vinning' of nerveus de bike hanteren is toch de essentie van mountainbiken: snel de fiets van koers doen veranderen, hem over een boomwortel tillen of hem een verrassende bocht laten nemen of net een steen of een oneffenheid ontwijken: dat maakt toch juist het verschil uit met fietsen op de weg: daar gaat het meestal honderden meters rechtdoor, daar kun je snelheid maken op het asfalt, soms kilometers lang.

Met de steilere balhoofdhoek van de Open zit je inderdaad iets hoger of meer rechtop dan bij de Niner, maar wat dan nog: de Niner wil meer rechtdoor, wil meer 'cruisen'. De Open wil mountainbiken. Enfin, dat is hoe ik het heb aangevoeld.
Dat hangt er van af waar je gaat mountainbiken.
Onlangs weekje Dolomieten gedaan, met mijn XC-bike het in de afdalingen serieus moeten afleggen tegen andere mannen uit de groep op fietsen met veel slackere balhoofdhoeken en een enduro-geometrie.
Dit was nochtans meer 'echt mountainbiken' dan ik ooit in België heb kunnen doen.
Plaats reactie