Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
_eli_
Mountainbiker
Berichten: 300
Lid geworden op: do 09 okt 2003 19:57
Rijdt met: your dreambike

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door _eli_ »

Byorka schreef:
madskatingcow schreef:
_eli_ schreef:het platte en niet technische België.
Veel alpenmarathons hebben lange, gelijkmatige klimmen van 10 a 20km, en ditto afdalingen, terwijl het in de Ardennen vaak continu stijgen of dalen is (met de nodige technische passages) & weinig recuperatie. Een voorbeeld hiervan is Houffalize, een omloop geliefd in het wereldbeker circuit. Dus België plat & niet technisch? [-X Iets te kort door de bocht :wink:

Je uitspraak is eerder van toepassing op Vlaanderen en Limburg.
Het is zelfs zo dat wanneer je onder alle omstandigheden in de Ardennen kunt fietsen, dat je overal kunt fietsen!
Welke officiële XC, marathon noem jij dan technisch?

Houffa? Ok, maar of je hier heb je ook geen enkele strook van meer dan 200m waar het té is.
Dus alweer halen de voordelen van een 27.5 of 26 het niet tov de beter berijdbare stukken, dus ook hier geld voor jan en alleman een 29".
En het oude WB parkoers met ondermeer Fosse, is een platgereden route, kom hier niet met technisch af...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5033
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door madskatingcow »

Ander voorbeeld? Raid van de Hoge Venen

Als dat voor jou niet technisch genoeg is, moet je misschien je definitie van technisch is herbekijken :-k

Zoals Byorka zegt : wie bij ons kan fietsen, kan praktisch overal fietsen. Iets wat andersom vaak niet het geval is.

Ik heb het hier niet over een 26", 27.5" of 29", maar over jouw stelling omtrent het al dan niet technisch zijn van een omloop.
Gebruikersavatar
_eli_
Mountainbiker
Berichten: 300
Lid geworden op: do 09 okt 2003 19:57
Rijdt met: your dreambike

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door _eli_ »

madskatingcow schreef:Ander voorbeeld? Raid van de Hoge Venen

Als dat voor jou niet technisch genoeg is, moet je misschien je definitie van technisch is herbekijken :-k

Zoals Byorka zegt : wie bij ons kan fietsen, kan praktisch overal fietsen. Iets wat andersom vaak niet het geval is.

Ik heb het hier niet over een 26", 27.5" of 29", maar over jouw stelling omtrent het al dan niet technisch zijn van een omloop.
Maar het topic gaat er wel over ofdat je een 27.5 moet aanschaffen ipv een 29 om de technische trails aan te kunnen.
En een 29 er uit zou gaan door de nadelen.

De 'nadelen' van de 29" zijn voor ons 'niet technisch en plat België' voordelen.

En de Raid Des Hautes Fagnes catalogeer ik idd onder 'niet technisch'!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door Reflex »

Hoe kom je erbij dan een 29er in het nadeel is als het technisch word? Je bent iets minder wendbaar en iets minder snel weg na de bocht, maar ik vind het bij technische klimmen en afdalen toch echt een stuk lekkerder rijden. Ik heb ook het idee dat je iets meer grip hebt in de bochten waardoor ik meer snelheid kan aanhouden en dus het trage optrekken ook al bijna geëlimineerd word.

Hoe dan ook zal je voorstanders en tegenstanders houden. Ik zie ook wel potentie in een 650b wielmaat en denk zelf ook dat de 26inch fietsen al dan niet tijdelijk zullen verdwijnen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5033
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door madskatingcow »

_eli_ schreef:En de Raid Des Hautes Fagnes catalogeer ik idd onder 'niet technisch'!
In vergelijking met vele buitenlandse marathons (Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland) betreft het hier wel degelijk een technische omloop.

Noem jij dan is een - volgens jou - technische omloop, waar je met een 29" niks kan uitrichten ? Ik heb het hier niet over downhill of enduro, dat is een andere discipline.

Je kan met elke fiets elk parcours rijden als je wil - 24", 26", 27.5", 29". Het verschil zit hem in het gemak waarmee je de omloop zal afleggen en persoonlijke voorkeur.

En euh : te voet kom je ook een heel eind :wink: :-D
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door _alain_ »

Als je meerijdt voor de winst in een wedstrijd kan de wielmaat een beslissende factor zijn.
Of je nu 1245ste wordt op een 26" of 1243ste op een 29" maakt niet uit.
Gebruikersavatar
_eli_
Mountainbiker
Berichten: 300
Lid geworden op: do 09 okt 2003 19:57
Rijdt met: your dreambike

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door _eli_ »

Ik ben het niet die een 29" ongeschikt vindt voor de technische trails,
je moet het interview met GIANT lezen hé!

Ik ben er zelf ook absoluut van overtuigd dat een 29" meer fouten opvangt, en je dus de kans geeft om meer technische trails te rijden, zonder te wandelen.


Maar een PRO kan voordeel hebben met een 27.5 door toch iets wendbaarder, snellere acceleratie, voldoende grip,...

Maar voor elke amateur, mezelf incluis laat een 29" je dus toe technischer te rijden. Zéker in België waar je geen afdalingen/klimmen hebt met 10.000 haarspeldbochtjes/rockgardens km's aan een stuk.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door Reflex »

Giant zegt ook nergens dat een 29er ongeschikt is. Dit is gewoon een 650b verkooppraatje. Waarom? Zoals hier eerder is gesteld hebben ze de boot mbt 29inch een beetje gemist en dat willen ze nu voorkomen met de 27.5 inch. Daarom dat ze nu grotendeels hun lijn ook in 27.5 inch aanbieden. Als een fietsmerk in een persbericht gaat vertellen dat we een 650B moeten kopen wil dat nog niet zeggen dat de 29er nu ineens weg is.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5033
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door madskatingcow »

Ergens denk ik dat de 3 grootste fabrikanten (Giant, Trek, Specialized) willen laten zien wie het grote gelijk heeft : Giant die 27,5" in de markt wil zetten (maar destijds de 29" boot heeft gemist), of Specialized die praktisch enkel nog 29" in het gamma heeft.

Feit is wel dat Giant als grootste fietsconstructeur ook oa frames maakt voor Scott en talrijke andere merken. Als grootste fietsconstructeur zijn ze wel goed geplaatst op dat vlak.

Nu vraag ik me nog altijd af wat _eli_ een technische omloop noemt :-" :wink:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Merkwaardige uitspraak Giant over toekomst 29ers

Bericht door _anonymus_ »

Off-topic:
Na de RDHF heb ik eens met een dolenthousiaste Braziliaan (die in Duitsland woonde) gepraat die zei 'Now I understand why Belgians are so good at cycling'.
Dus de RDHF is wel een referentie qua techniciteit in Europa.
Op de bij momenten toch wel zeer technische paden van de Roc d'Azur valt het me ook altijd op dat wij Belgen het er over het algemeen beter vanaf brengen dan de rest in technische afdalingen en klimmen.
Dus ergens gaat het wel op dat je als je in de Ardennen alles kan rijden, je bijna nergens anders echt in de problemen komt.

Maar het is ook zo dat veel Angelsaksische rijders toch wel wat neerkijken op de technische capaciteiten van ons Europeanen.
Ik ken Belgen die de BCBR in Canada hebben gereden en die toch wel onder de indruk waren hoe die Amerikanen daar naar beneden rijden op de echt technische dingen. Hun fietsen zijn er ook wel meer voor geschikt dan die waarmee wij gemiddeld rondrijden, natuurlijk...
Als je soms rijverslagen van pro-rijders die in Europa marathons komen rijden leest, zeggen ze ook dat wij Europeanen op brede paden als zotten zonder marge naar beneden vliegen, maar dat het wanneer het technisch wordt snel veel minder is.
Plaats reactie