Namen (Malonne - Erpent)

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Namen (Malonne - Erpent)

Bericht door Koen31 »

Hallo,

Heeft er iemand onlangs nog de routes gereden van Namen (Malonne en Erpent route).
Ik vroeg me af of de bewegwijzering nog ok is ?
De Malonne heb ik al eens gereden, maar toen heb ik wel een pijltje gemist.
Is de Erpent ongeveer van hetzelfde nivo als de Malonne route ?

Groeten,

Koen
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Malonne route is ook best te doen. (Vertrek boven aan citadel)
Gebruikersavatar
mountainsurfer
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 23:51
Rijdt met: giant 29 er

Bericht door mountainsurfer »

route van malonne gedaan
eerst groene (23 km)
dan de rode (18 km)
dan voor de gele (12 km)
de eerste 7 km lopen allemaal gelijk
de laaatste 3 km ook (dan nog in tegengestelde richting van start) #-o #-o #-o

bij de gele ben ik maar 2 km ver geraakt (had dat stuk ondertussen al 4 keer gereden)
ben dan een paar baantjes beginnen inrijden
(ver kun je daar niet verloren rijden ,bos is niet erg groot)

was goed voor ene keer
(moest daar in de buurt zijn )

als je dan toch naar de ardennen trekt ben je beter in provincie luik
Gebruikersavatar
Terre
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 13:49
Rijdt met: W-VL

Bericht door Terre »

Ik heb zaterdag de blauwe (Erpent) gedaan.
De pijltjes zijn onlangs nog vernieuwd dus vrij goed. Enkel aan de citadel was het even zoeken...
Let ook op, in een bepaalde afdaling die begint aan 28% ofzo moet je plots naar links. Ik had dit te laat gezien en lag bijna in de bosjes :roll:

Voor de rest een mooie route als opwarmer of afsluiter van de zwaardere kost (La Roche, Houffa,...). De route begint nogal zwak, maar er zitten toch een aantal mooie klimmetjes, afdalingen en singletracks in.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Net Mallone rood en erpent groen gereden.

De bepijling is soms zeer summier. Mallone is compleet, op de Erpent ontbreken hier en daar een paar pijlen, kaart of GPS zijn aan te raden.

In de Mallone 415 hm op 18 km, veel bos, tof routeke, één onbereidbaar stuk, korte zeer steile klim in schotter. De erpent 30 km(550 hm) is in het begin saai. Aan de jachtclub gewoon het water blijven volgen (door het terras).
Dan ontbreekt de pijl naar links!!!
Weinig bos, veel meer asfalt maar na de mallone nog een mooi extra'tje.

Nadien nog wat op de flanken van de citadel gespeeld hierbij wel uit de doppen kijken, sommige van die paadjes droppen op een plateau, één keer echt schrik gehad dat mijn vork het niet zou overleven.

de combinatie van één mallone en één erpent route geeft toch een mooie tocht (Maar er is zoals altijd nog meer uit de streek te halen).
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

Ik heb die gisteren gereden met een antwerpse bikemaat. Echt een toffe gast welke hier en daar wat moest wachten op mij. We deden Mallone en daar moet ik noth.imp. gelijk geven, er is een onberijdbaarstuk in het bos. Steil naar boven over enkele vaste rotsblokken en puingesteente. Wel een mooie route, en als ik die aan kan moeten er wel meerdere zijn. We zijn dan een tweedekeer de Citadel afgedaalt wel afdalingen waar wij beiden iets aan hadden, (het techn. aspeckt voor mijne maat en natuurbewondering voor mij), om naar Wepion te gaan voor de 4de route dus. Echter in de stad met al het verkeer hebben we het op gegeven van het zoeken achter de bepeiling.
We gingen dan naar Dinant of Hoei, het werd Huy alwaar we de muur beklommen. Dus stevige km zowel off als on road, met vele hoogte meters. We spaarden ons eigen niet. Een toffe dag, een aangename kennismaking en wat meer is we maakten een afspraak voor een volgende keer we beiden vrijhebben, dan gaan we met drieen. Rudy VdE.
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

De Malonneroute (groen, 23km) is best een aardige route. Soms waan je je regelrecht in de Ardennen en dat op nauwelijks 45’ rijden van Brussel. Er zitten enkele ferme afdalingen in. Maar ook de kuitspieren worden op de proef gesteld tijdens de beklimmingen. Je bent nog maar enkele kilometers vertrokken of een stenige beklimming noopt je zelfs tot afstappen.
Gelukkig was het de hele week droog gebleven en was het hele parcours perfect berijdbaar. Maar compleet modderloos was de route niet in deze tijd van het jaar (route gereden op 19/03/2005). De bewegwijzering was prima. Slechts op 1 punt eventjes verkeerd gereden.
Kortom, het parcours is een echte aanrader voor iedereen. Ook voor een beginnende mountainbiker die graag een iets uitdagendere route wilt, is deze route volgens mij geschikt. Er zit geen enkele echt gevaarlijke of zeer technische afdaling in.
Gebruikersavatar
tram4
Mountainbiker
Berichten: 781
Lid geworden op: ma 13 jun 2005 20:34
Rijdt met: scott genius MC50

Bericht door tram4 »

Heb vorige week malonne groen en rood gereden en het staat heel goed en nieuw aangeduid ( bloso pijltjes van 10x10cm) . De gevaarlijke kruispunten staan ook aangegeven. Het parcours is zelfs na zware regenval goed te doen . Hier en daar natuurlijk wat mosser maar dat kan de pret toch niet bederven. 1 heel zware helling (36%) afstappen dus . Verder zitten er nog zware in maar het is te doen.
leuke tocht
Gebruikersavatar
DdT
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: za 25 mar 2006 20:32
Rijdt met: Scott Spark/Wilier Izoard

Bericht door DdT »

Yeps, zaterdag nog eens naar Namen afgezakt om het klimwerk wat te testen. Zoals vorige keer (2003) terug begonnen met Malonne groen (22 km). Rood en geel zijn gewoon "inkortingen" van de groene route.
Was een beetje vergeten hoe pittig het was. Er zitten toch enkele serieuze klimmetjes in en ook enkele prachtige afdalingen. Bij één bepaalde afdaling moet je wel ff uitkijken. Wanneer je flink op snelheid komt wordt je plots een beetje verrast door serieuse stenen die los op het weggetje liggen en moet je aan het remmen gaan.

Deze route is echt wel geschikt zowel voor de geoefende als de beginnende "Ardennen" biker. Eén weggetje tussen de velden is ons wel bijgebleven. Schijnbaar gewoon wat vals-plat op wat vettige kleigrond maar voor geen meter vooruitkomen. Heel eigenaardig was dit! 8)

Daarna zouden we nog een "Erpent" stuk rijden. In tegenstelling tot de goed aangeduide Malonne route, kom je van in het begin gewoon nergens.
Starten met afdaling op de flank van de Citadelle. Daarna nog één bordje gezien en voor de rest niks meer. We hebben dan maar nog wat km gefietst langs de Maas.
Best spijtig, want het is een leuke streek om te mtb'en.

Na de rit kan je wel goed nagenieten op het terras van de cafetaria op de Citadelle. Het "steak au poivre" met de nodige streekbiertjes doet een mens goed! :roll: :wink:
Binnen enkele weekjes terug Anhée bezoeken.
Gebruikersavatar
Trekkie 800
Mountainbiker
Berichten: 375
Lid geworden op: zo 19 mar 2006 16:14
Rijdt met: Trek 800 / Trek 6500 Flaire Duotone / Trek TopFuel 9

Bericht door Trekkie 800 »

Vorige zaterdag (12/08/2006) de rode lus gereden langs de kant van de Citadel. Eerst stukje langs de Maas, de Citadel beklommen via de weg en dan tevergeefs aan't zoeken geweest naar het startbord. Dan maar een lus gekozen. Eerste en laatste km's lopen samen, de bepijling vond ik barslecht, ben een aantal maal kunnen terugkeren na een goeie afdaling, een kaart of GPS is inderdaad aan te raden. Veel leuke beklimmingen en nog leukere afdalingen die ik vanwege de modder en het-op-verlof-zijn-met-mijn-vriendin rustig heb genomen. Die om de Citadel af te dalen zijn zeker de moeite, doch opletten voor de kuilen die naar beneden duiken. Spijtig dat ik er niet meer heb kunnen rijden.
Plaats reactie