Drieboomkensberg in Westmalle

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Drieboomkensberg in Westmalle

Bericht door flyboy »

domein drieboomkensberg bevindt zich in westmalle, de route is niet bewegwijzerd maar de singletracks wijzen zichzelf min of meer uit. zijn er nog bikers die hier regelmatig komen trainen? kan niet anders, want ik zie bijna altijd 'collega's', zoals dat ook vandaag het geval was. hier volgt een beschrijving van mn favoriete trainingslus. lengte: exact 2,5 km.

ge vertrekt op een centraal punt, waar ook een bord staat van het domein, waar alle wegen samenkomen, met redelijk wat slijk. ge neemt de weg het meest rechts met het bord links van u. daar kunde 100 meter verder al slippend direct haaks nen bocht van 45 graden nemen, vanuit stilstand een kort redelijk steil eerste klimmeke naar een kapelleke.
grote bosweg ff oversteken en iets verder een korte afdaling nemen met een kort jumpke van 20 cm, gevolgd door een singletrackske tussen de bomen. dan twee keer naar rechts en vals plat omhoog rechtdoor met hier en daar slijk en boomwortels. afdalingske rechts van u nemen bochtje naar beneden met wat boomwortels. dan komde terug aan dat 'slijkstuk-vertrek' om gewoon rechtdoor te rijden naar het spectaculairste deel van de route. de singletrack loopt ff rechtdoor maar wordt dan bochtig met veel boomwortels. het gaat ook op en af en in bepaalde stukken naar beneden kan je boven de 30, in één afdaling misschien zelfs naar 35 pieken, om alles toe te gooien en op een heuvelke schuinhangend de singletrack te blijven volgen. er komt weer een korte afdaling waar ge op het einde de singletrack moet volgen naast de mulle zandstrook. hier en daar is haarscherpe stuurmanskunst vereist om exact tussen boomstronk en boom te laveren, ook opletten da ge het mulle zand ni raakt! singletrack loopt rechtdoor met hier en daar een slijkstuk waar ge toch relatief vlot doorgeraakt mits enig bijtrappen. de golvende track maakt een uitgeholde bocht van 90 graden langs een weide, om direct terug het diepe bos in te duiken. nu komen er een paar korte klimmekes en scherpe bochten. ferm naar rechts draaiend een klimmeke op en een korte afzink later ziet ge opeens nen enorme berg (schatting 20-25%) opdoemen. klein schakelen is de boodschap en volle bak beuzze geven over boomwortels om boven te geraken.
de singletrack volgt nog een aantal spiraalvormige bochten langs nen enorme zandbak en brengt u via een korte afdaling terug naar het slijkstuk-vertrekpunt.

wil er nog eens duidelijk bijvermelden dat ge niet perse helemaal vanuit bommerskonten moet komen afzakken om dit klein maar mooi kempisch pareltje te komen ontdekken. het is echter wel een 'must' voor de locals, alleen een beetje spijtig dat de ééntonige tt's uit het antwerpse nooit beroep doen op deze lus.
opeensbe
Mountainbiker
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:28

Re: Drieboomkensberg in Westmalle

Bericht door opeensbe »

[quote="flyboy"]het is echter wel een 'must' voor de locals, alleen een beetje spijtig dat de ééntonige tt's uit het antwerpse nooit beroep doen op deze lus.[/quote]

Ik heb dit weekend horen vertellen dat het gemeentebestuur geen toelating verleent voor een doortocht van georganiseerde tt's met veel volk... vandaar. Echt voor locals , dus.
Gebruikersavatar
WappY
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:32
Rijdt met: Giant xtc 960 - En ne traktor voor de kempische modder...
Contacteer:

Bericht door WappY »

Heb van de weekend er ook nog is geweest, blijkbaar wordt die singletrack naast en achter het voetbal veld en door de fitometer nog heel regelmatig gereden... ik geloof dat die in de TT van westmalle of zo ook opgenomen was, ze zijn die blijkbaar blijven rijden... Is eigenlijk dat stuk vrij toegankelijk ???? daar waar de fitometer is ?? iemand enig idee ??
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

WappY schreef:Heb van de weekend er ook nog is geweest, blijkbaar wordt die singletrack naast en achter het voetbal veld en door de fitometer nog heel regelmatig gereden... ik geloof dat die in de TT van westmalle of zo ook opgenomen was, ze zijn die blijkbaar blijven rijden... Is eigenlijk dat stuk vrij toegankelijk ???? daar waar de fitometer is ?? iemand enig idee ??


Dat is zeker vrij toegankelijk. Er is nog een veel schoner stuk aan de andere kant. Ik weet dat dit niet mag gebruikt worden voor TT's, wegens te veel publiciteit die nadelig zou zijn voor de vele joggers en wandelaars die er ook komen. Als 'enkele biker' zou je daar wel mogen mtb'en, die singletrack is gewoon 'designed to bike'.
Gebruikersavatar
WappY
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:32
Rijdt met: Giant xtc 960 - En ne traktor voor de kempische modder...
Contacteer:

Bericht door WappY »

De andere kant die pak ik elke keer mee, eerste tourke helemaal rond en dan de tweede keer in de achterste bocht rechtdoor, dan hebt ge links naast de weg dat hobbel hobbel paadje tussen de struiken, wel oppassen voor wandelaars want je ziet nie veel daar. Ten einde links de laan in en terug links naar het kapelleke, daarna ga ik meestal aan het kapelleke rechts, die drop(ke) of richting voetbal veld, rechts links de laan met de fitometer aan uw linkerkant en ten einde links naar westmalle. Eerste straat terug rechts en ne een paar 100m terug rechts in nen met stenen verharde zandweg richting trapisten (er achterdoor rijden), daar altijd rechtdoor tot je op een T komt, terug rechts en je zit terug in het bos juist achter de kliniek. Van daar kan je terug door het bos naar het kappeleke. Als ik dan terug aan het kappeleke kom ga ik rechtdoor het bos uit en de grind weg op, ten einde links een ploeterpad tussen de weien dat op de waterstraat uitkomt. Naar rechts en na 150m oversteken dat padje rechts naast die boerderij, dan komt aan het marmerven. Ten einde link richting st-job, in st-Job de grote baan recht oversteken en vanachter rechtdoor rijden, langs de golf van brasschaat. Ten einde links en na 100m terug links naast het anti tank kanaal. Dat kan je dan volgen tot het fort van oelegem. Als het nie te slijkerig is daar ne keer rond en terug en eventueel een beetje verder onder de brug van de autostrade nog wat spelen in het los zand waar de crossmotors al een komen rijden.

Das hoe ik de boel al eens aan elkaar rijg, nu steek ik die single track van achter het voetbal veld er bij tussen, dat past perfect... :drunk:
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

Dan kan je onderweg nog eens de 'Schans van Schil' meepikken, maar alleen als ge héél goei remmen ofwel balls of steel hebt, 40% naar beneden. :oops: Maar das eigenlijk niks om reclam voor te maken, kheb daar meer 'zwaar accidenten' weten gebeuren en er sta niet voor niks een bord 'betreden op eigen risico'.
Gebruikersavatar
WappY
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:32
Rijdt met: Giant xtc 960 - En ne traktor voor de kempische modder...
Contacteer:

Bericht door WappY »

waar waar ... =P~
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

WappY schreef:waar waar ... =P~


Wel, als je vanaf de Golf in Sint-Job het antitankkanaal blijft volgen, moet je op een gegeven moment de turnhoutsebaan oversteken. Als je die over bent kom je na een paar honderd meter aan een kapot fort, gelegen aan een vijver. Je ziet aan de linkerkant een houten poortje, als je hierin rijdt kom je aan de achterkant van het fort, daar heb je verschillende bmx-achtige tracks die over de bunkers kronkelen en één bijzonder steile helling, dat is de Schans. Je hebt verschillende 'paden' om eraf te rijden, persoonlijk vind ik slechts één ervan verantwoord, maar dat is iets dat iedere biker voor zichzelf moet bepalen.
Gebruikersavatar
WappY
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:32
Rijdt met: Giant xtc 960 - En ne traktor voor de kempische modder...
Contacteer:

Bericht door WappY »

Volgende keer toch eens afdraaien om te gaan piepen :wink:
en alst te gerellig is draaien we terug he...
Onder de autostrade verderdoor (oelegem zeekers?) moet ik
ook altijd den tallu ne keer naar boven kunnen rijden of ik ben nie gelukkig...

Merci voor den tip :drunk:
Optimo GmC
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 02 mei 2004 21:48

Bericht door Optimo GmC »

Op zomeravonden pakken wij Dreiboomkesbeirg er regelmatig bij! We rijden dan overal wat, de fitometer en ook het eerste stukje tegen de weg.
Plaats reactie