wilde dieren in de ardennen

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Nicoow201
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: do 12 jan 2006 21:52
Rijdt met: Kenosha Calgary / SRAM x.9 / Suntour XCP L-O
Contacteer:

Bericht door Nicoow201 »

Gouden raad ! Ga nooit mountainbiken als het jachtseizoen is, en ook niet op de grote wegen !
Ik dacht dat die wegen geen kwaad konden, maar als je 20 jagers tegenkomt met getrokken wapens en geknal langs alle kanten heb je niet zo'n leuk gevoel ... ik spreek uit ervaring :oops: :-? :-)
bramie
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 jan 2006 15:06
Rijdt met: rockrider

Bericht door bramie »

Ik stap altijd binnen bij de toeristische dienst en leg uit waar ik van plan ben te gaan rijden of welke route ik doe.
Zij hebben normaal een lijst van waar, wanneer wordt gejaagd. Die plaatsen vermijd je dan best.
Wilde dieren kwam ik nog maar één tegen in natuurgebied Maas-Schwalm nette (net over grens met Nederlands Limburg in Duitslang). Het waren Galloway koeien en reeën en die waren meer geschrokken dan ikzelf en ze vluchtten alle kanten uit.
Niet vrezen dus tenzij je in Canada in de bossen gaat biken en een grizzly tegen het lijf loopt
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Bericht door Fluffy »

Ik heb één keer een wild everzwijn gezien. Dat was in Oud Heverlee... Beest liep eventjes mee met de biker voor mij en dook vlak voor mij het bos weer in. Was grappig om zien... dat beest zijn vetlagen schokten bij elke pas dat het zette! Was trouwens een schoon parcours, volgend jaar ga ik er zeker terug. Prachtige singletracks...
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

STUKA schreef: Op vakantie in Schotland ben ik in een steile afdaling eens bijna op een hert geknald van zo'n 300 kilo. In die zin zijn die beesten eigenlijk gevaarlijker.
Jah, gij kunt nog zeggen "bijna"... Ik ben er al in geslaagd er vol tegenaan te rijden, in de Vogezen was dat...

Verder in de Ardennen: je ziet er in de winter inderdaad nogal wat wild rondlopen (in de zomer trouwens ook, maar dan vooral savonds). Laatst nog een hele kudde grote herten zien oversteken, imposant! Haast iedere week zie ik wel een stukje wild, meestal herten. Everzwijnen, das toch al 5 jaar geleden dat ik er nog eentje heb ontmoet met de mtb.
Dat je beter niet het bos in gaat bij jachtseizoen, das zever. Zoals iemand al aanhaalde: op de toeristische dienst informeren waar er 'officieel' jacht is en dan de die omgeving 100% mijden.
Gebruikersavatar
Nicoow201
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: do 12 jan 2006 21:52
Rijdt met: Kenosha Calgary / SRAM x.9 / Suntour XCP L-O
Contacteer:

Bericht door Nicoow201 »

Splenter schreef:
STUKA schreef: Op vakantie in Schotland ben ik in een steile afdaling eens bijna op een hert geknald van zo'n 300 kilo. In die zin zijn die beesten eigenlijk gevaarlijker.
Jah, gij kunt nog zeggen "bijna"... Ik ben er al in geslaagd er vol tegenaan te rijden, in de Vogezen was dat...

Verder in de Ardennen: je ziet er in de winter inderdaad nogal wat wild rondlopen (in de zomer trouwens ook, maar dan vooral savonds). Laatst nog een hele kudde grote herten zien oversteken, imposant! Haast iedere week zie ik wel een stukje wild, meestal herten. Everzwijnen, das toch al 5 jaar geleden dat ik er nog eentje heb ontmoet met de mtb.
Dat je beter niet het bos in gaat bij jachtseizoen, das zever. Zoals iemand al aanhaalde: op de toeristische dienst informeren waar er 'officieel' jacht is en dan de die omgeving 100% mijden.
Die dienst weet alleen waar er OFFICIEEL gejaagd mag worden, helaas jaagt menig jager erop los waar ze willen, waar het wild zit dus.
Als ge op een grote verbindingsweg (Malmédy-Mont) een jager tegenkomt die zegt dat ge u zo snel mogelijk uit de voeten moet maken, dan denkt ge wel 2x na wanneer ge nog eens in de ardennen gaat fietsen tijdens de jacht, geloof mij ...
vinni
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: zo 10 apr 2005 18:27

Bericht door vinni »

Ben ooit eens midden in de ardennen en vrouwelijke bikester tegen gekomen! Wa een beest was dat!!!!
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

Nicoow201 schreef:
Splenter schreef:
STUKA schreef:
Die dienst weet alleen waar er OFFICIEEL gejaagd mag worden, helaas jaagt menig jager erop los waar ze willen, waar het wild zit dus.
Als ge op een grote verbindingsweg (Malmédy-Mont) een jager tegenkomt die zegt dat ge u zo snel mogelijk uit de voeten moet maken, dan denkt ge wel 2x na wanneer ge nog eens in de ardennen gaat fietsen tijdens de jacht, geloof mij ...
Jah, dat wil dan zeggen dat jij door 1 slechte ervaring 6 maand op een jaar niet in de ardennen verschijnt?
Die jagers hebben ook niet alles te zeggen hoor! Drie mogelijkheden:
- officieel aangegeven jacht, aangegeven met de gekende bordjes
- jacht op privé domein, meestal niet aangegeven, maar op privé gebied heb je ook niks te zoeken.
- onofficiële jacht: dan hebben die mannen niks te zeggen. Als ze niet tot de bovenstaande twee groepen behoren, dan hebben zij niet het recht u de toegang tot dat bospad (hoe klein of hoe groot ook) te ontzeggen. Laat u niet afschrikken door het geweer ;)

Mijn pointe: ik rij sinds september wekelijks 1 of meerdere ritten per week in de Ardennen, op verschillende locaties. Het enige contact dat ik al met jagers gehad heb, was toen ik een bordje niet had gezien van de officiële jacht. Een waarschuwing van de jager en een zinnig gesprek was het enige gevolg.
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

deze avond trouwens drie vossen gezien! Voor eentje ben ik zelfs in de remijzers moeten gaan :-)
Gebruikersavatar
Daan18
Mountainbiker
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 09 jan 2006 19:42
Rijdt met: Cube reaction Silver 2006 Reba race X0 gripshift Juicy 7

Bericht door Daan18 »

Everzwijnen zijn vooral gevaarlijk als ze jongen hebben,als je dan te dicht in de buurt komt zal je het wel geweten hebben :-D
Gebruikersavatar
zork
Mountainbiker
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 02 mei 2005 16:34
Contacteer:

Bericht door zork »

ben vorig jaar om 5 u smorgens gaan wandelen in de Ardennen, heb daar een uur tussen 30 everzwijnen gezeten! ik hield mij zeer stil en ze kwamen tot op 5 m van mij! het waren 3-4 verschillende families met biggetjes van verschillende leeftijden. De ouders hielden de wacht, in het begin dacht ik dat ze mij gingen aanvallen, maar als ge u zeer stil houdt negeren ze u en komen ze in de grond woelen rond u. Ze waren zelfs een beetje nieuwsgierig want ze woelden steeds in circeltjes rond mij.
ondertussen zijn er ook nog 4 herten langsgekomen.
Was de max van een ervaring!

Der heeft geen enkel everzwijn ook maar iets van agressiviteit vertoond.
het enige wat ze deden was een alarmknor maken als ik op minder dan 5m bij hen in de buurt kwam, dan schrikte de hele kudde op en sprongen ze wat achteruit.
Voor alle duidelijkheid, dit waren wilde zwijnen, ik zat niet in een dierenpark ofzo.
Plaats reactie