Vielsalm

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
TpieD
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di 25 jul 2017 23:36

Re: Vielsalm

Bericht door TpieD »

Ik ga dit weekend met het gezin (inclusief 4 weken oude zoon) naar Sunparks Ardennen. Ik heb toestemming om één keertje te gaan biken. Welke route raden jullie aan? 2-3-4? Ik heb al wat uitgezocht, maar ik hoor dat ze alledrie wel leuk zijn. Helaas ga ik zolang niet buitenshuis mogen blijven :oops:
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Re: Vielsalm

Bericht door Bontus »

Heb nog maar een handvol bepijlde toertochten gedaan in Wallonië, deze van Vielsalm was wel mijn favoriet!

Weet niet meer exact de welke het was, maar wij zaten in het gehuchtje Rogery en we deden de lus die door het dorpje passeerde.
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Re: Vielsalm

Bericht door flyboy »

Ben dit weekend de routes gaan rijden. Op dag 1 route 4 gedaan, naar Baraque Fraiture en terug. Mooie route met enkele bijzonder snelle afdalingen en vooral in het tweede deel zwaardere klimwerk. Op de Baraque ben je er zeker nog niet vanaf en moet het zwaarste nog komen. Wel overal bovengeraakt.

Voor de tweede dag stond een combinatie gepland van route 2 en 3. Best zwaar klimwerk in het begin. In de eerste snelle afdaling sloeg het noodlot voor mij toe. Deze afdaling is toch wel erg verraderlijk in mijn ogen ALS je ze de eerste keer doet en dus niet kent. Je gaat tegen 45 - 50 km/h naar beneden omdat het er helemaal niet zo gevaarlijk uitziet en plots wachten er verschillende diepe zoenken / bulten (lijkt op erosiegeulen), je ziet ze echter zeer slecht komen. Ik ben daar op volle snelheid over mijn stuur heen gekatapulteerd, vol op mijn gezicht terechtgekomen en mijn halswervel gebroken. De klap was zo hevig dat mijn helm van mijn hoofd geschoten is (volledig verwoest en er stak een kei in, heeft mijn leven gered). Gelukkig een stabiele breuk, maar wellicht toch maanden werkonbekwaam. Ik wens dit geen medebiker toe. Toch best een beetje vaart minderen als je deze afdaling niet kent of voor de eerste keer doet. Eigenlijk hoort daar een bordje te staan met 'attention, diminuez vitesse' in mijn ogen. Meer bovenaan de afdaling stond er ook een stalen slagboom in het midden van de weg die eerder slecht zichtbaar is als je er met volle vaart aankomt. Toch enige voorzichtigheid geboden dus in die afdaling. Op een toertocht zou hier volgens mij zeker iets van markering staan. Eigenlijk onbegrijpelijk dat hier niets staat aangegeven, terwijl het een route betreft die langs sunparks Vielsalm passeert en dus wellicht ook frequent door niet-ervaren bikers gereden wordt.
Plaats reactie