Vielsalm

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

Vorig weekend ook route nr4 gereden vanuit Vielsalm.
Parcours ligt momenteel kurkdroog.
Je kan je lekker uitleven op de lange hellingen maar oppassen voor de vele (losliggende) keien.
Mijne maat heeft een klapband gehad in de afdaling van de baraque fraiture, schoon slipke in de buitenband. Gelukkig waren we voorzien en hadden we een stukske buitenband bij om binnenin te steken en zo de tocht te kunnen voltooien.
Gebruikersavatar
philip
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 11 mei 2002 02:00
Rijdt met: Brabant

Bericht door philip »

Voorbije week ook een dagske in Vielsalm geweest en een dagske in Lierneux. De routes sluiten op elkaar aan.

Details op:

http://users.skynet.be/philip.rademaker ... lsalm.html
http://users.skynet.be/philip.rademaker ... rneux.html
Blink360
Mountainbiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 25 nov 2002 18:22
Rijdt met: Trek 970 & Trek Liquid 10

Bericht door Blink360 »

Ma 02/08/04 er geweest route 4
Zalig weer, droge paden en een goed fysieke conditie heeft me eindelijk met mijn Liquid 10 de route aan een AVS van rond 20km/u. doen afwerken. Vroeger veelal de gedachte gehad dat dit één van de zwaarste parcours was van België. Houffa alleen al is spectaculairder, niettemin blijft het een zeer mooie route waar je toch door de mand valt als je fysieke conditie het laat afweten.
BM
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 11 mei 2004 11:14
Rijdt met: ROCKY MOUNTAIN ETSX-70

Bericht door BM »

Gisteren ook tochtje gedaan in Vielsalm vanuit Provedoux.
Eerst route 3 met matig klimwerk (30/70 asfalt/onverhard), dan dat
venijnige klimmetje net voor de aankomst van de 100 km FM in Vielsalm
nog eens genomen (is toch iets makkelijker me slechts 25 km in de benen ipv 98 km).
Na route 3 route 13 aangevat die slechts 21 km lang is maar het hoogste
hoogteverschil heeft (ongeveer 450 m). (30/70 asfalt/onverhard)
Daarna route 4 aangevat en vanaf Baraque Fraiture de lus van route 15
meegenomen. Route 15 is op MTB gebied toch wel de mooiste maar ook wel de natste.

Totaal 119 km, 1849 hoogtemeters.
Bepijling is perfekt onderhouden, veel nieuwe bordjes.
Nooit zoveel scouts, kaj'ers en chiroleden gezien.
d@Mit
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Contacteer:

Bericht door d@Mit »

Net terug van een midweek Vielsalm (m'n fiets staat nog in zijn "slijkkostuum"). Over vier dagen verspreid heb ik de vier routes gereden. Zoals je in de posts hierboven reeds kon lezen, starten deze routes allemaal op asfalt. Ik vind dit niet zo erg want dan heb je enkele kilometers om warm te rijden. De routes doen allemaal een totaal verschillend stuk van Vielsalm aan. Ze starten wel allemaal aan "Contes de Salm" (=een taverne / restaurant, goed voor den après bike) Er staat een bord met de routes en hun pijlen. De routes starten hier en splitsen dan naar de vier windrichtingen. Je rijdt dus nooit twee keer over hetzelfde stuk als je niet verkeerd rijdt natuurlijk. De langste route (47 km - naar de Baraque de Fraiture) is de mooiste. De drie andere routes zijn eigenlijk hetzelfde opgebouwd. In den beginne veel klimwerk maar goed te doen nooit recht omhoog. Eens de eerste tien kilometers gepasseerd zijn, is het klim -en daalwerk goed te doen. Hier en daar een technisch stuk of goed bergop maar nooit ondoenbaar. De bepijling is naar mijn mening perfect. Er staat wel eens een pijltje verstopt achter wat groen maar je kan toch moeilijk verwachten dat men alle stuiken snoeit langswaar deze route passeert. Ik moest dus voor geen enkele route het onderste uit de kan halen en haalde toch wel gemiddeldes tussen de 18 en 21 km/u.
We moesten wel af en toe eens van de fiets wegens megaplassen (je stond tot boven je wielnaaf in het water). Maw deze routes zijn zeker de moeite waard!
Spijtig genoeg zit het er al op ... nu nog mijn fiets wassen.

ps; meer info, stuur maar een pm
Gebruikersavatar
Stibo
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 13:13
Rijdt met: Merida TFS 900

Vielsalm

Bericht door Stibo »

Met een groepje van 8, 4 koppels vertrekken we op 5-daagse naar Vielsalm. We zitten daar in Sun-parcs...
We gaan daar uiteraard ook gaan mountainbiken. Weet er iemand tips om te gaan rijden?? Waar moeten we zeker gaan rijden? Waar kunnen we starten?? enz...

Alle tips ivm Mountainbike in en rond vielsalm zijn welkom!!!

Alvast bedankt :wink:

Greetzzz
Gebruikersavatar
chris
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 21:26
Rijdt met: C'dale Scalpel - Airborne TiTa
Contacteer:

Re: Vielsalm

Bericht door chris »

Stibo schreef:Met een groepje van 8, 4 koppels vertrekken we op 5-daagse naar Vielsalm. We zitten daar in Sun-parcs...
We gaan daar uiteraard ook gaan mountainbiken. Weet er iemand tips om te gaan rijden?? Waar moeten we zeker gaan rijden? Waar kunnen we starten?? enz...

Alle tips ivm Mountainbike in en rond vielsalm zijn welkom!!!

Alvast bedankt :wink:

Greetzzz

http://www.mountainbike.be/Vasteroutes/ ... elsalm.php
http://www.mountainbike.be/Vasteroutes/ ... commentaar
d@Mit
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Contacteer:

Bericht door d@Mit »

Effe search drukken en floep; http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... t=vielsalm
Ik heb deze zomer nog enkel dagen in Vielsalm vertoeft en het is me 200% meegevallen. De langste route was echter al vrij zwaar door modder en heel grote plassen (lees riviertjes). Ik vraag me af of deze nu nog wel te rijden valt?
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

B.B., Vielsalm,
4 routes vind je aldaar en deze kan je starten aan het stadshuis.16/21/35/47 km, kaart NGI 1/25.000welke tweetalig is en 8 eur kost. Start: kantoor van exploraid gidsen. info: infosalm 080/215052 ook www.vielsalm-gouvy.org
Je kan ook naar de venen van daaruit, daar wachten je dan 680km route. Eens daar een echt Paradijs modderbadden for free en enkele techn. delen, klimmen en afdaaaaaaaaaleeeeeeeeeen. een aanradder. Wat je ook doet, voorzie je van een goed plan, en liefst met begeleiding van andere personen, zodat iedereen elkaar kan aanvullen waar het een ander laat afweten. Een best zalig verlof dan maar. Rudy VdE
Gebruikersavatar
FORZA GERT
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: do 02 mei 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Stumpjumper s-works carbon

Bericht door FORZA GERT »

Start is beneden in het dorp, vlak bij het meer. Er staat daar een chaletje van de toeristische dienst met een bord met de MTB routes er op.

Let wel op het volgende : M O D D E R :D M O D D E R :) M O D D E R :(

Let op : na aankomst terug in het dorp moet je nog naar het park terug geraken en ik zeg je,...., tis nog een vies klimmeke na 50 Km biken. :oops:

Have Fun en zie da ge nie verdrinkt hé !! :bounce:
Plaats reactie