Houffalize

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
hamontenaar
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:10
Rijdt met: koga miyata

Re: Houffalize

Bericht door hamontenaar »

Hey medebikers,

Heeft er iemand van jullie de positie van de steile afdaling met stenen? In de rode 4 o.a. dacht ik.
Beneden heb je hier een beekje waar je kan kiezen van door de beek of over het brugje.
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Houffalize

Bericht door Stevestrong »

Dat is net nadat je door cetturu gepasseerd bent. Door de ontbossing ziet de afdaling er sinds vorig jaar wel compleet anders uit.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Houffalize

Bericht door G-m@n. »

idd, dat is juist na cetturu. afdaling is niet meer te kennen :-?
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: Houffalize

Bericht door NetWave »

Gisteren onder een stralend zonnetje twee routes in Houffalize gereden:

Groen 6. Bijzonder leuk! Ik denk dat dit de meest technische is? Buiten zwart uiteraard... ;-)

Blauw 5. Technisch wat minder maar omwille van de hoogtemeters toch vrij zwaar.

Is er daar nog een route die in de buurt komt van de groene...?
marinoj
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: za 18 jan 2014 22:23

Re: Houffalize

Bericht door marinoj »

ik ben juist terug van een weekje houffalize.
verbleven in Les Etables, top kamer en een gezellig een mooie woning. top mensen die dit uitbaten, heel vriendelijk en het eten is echt lekker. alles voorhanden om aan je bike te sleutelen en Rob kanke gerust helpen met alles.

ik heb samen met 2 maten de bepijlde routes gevolgd vanuit het dorp, we hebben de 1,3,4,6 gereden en het wereldbeker parcours. bepijling is ok maar af en toe toch moeten zoeken achter de pijltjes. route 1 is goed voor los te rijden en de omgeving te ontdekken. 4 is de langste toer maar heeft niet veel te bieden op het uitzicht na.
route 3 voelt aan als de 4 maar met meer hoogtemeters, dus fysiek iets moeilijker.
en de 6 zou zogezegt de moeilijkste en tecnisce moeten zijn maar ben diep teleurgesteld in deze.
fysiek is deze zwaar maar technisch schiet deze heel wat te kort. af en toe een technische klim maar zonder wow-gevoel en het zijn er niet veel. maar wat me echt stoort zijn de afdalingen. afdalingen over de asfalt en heel veel afdalingen tussen de velden of in het bos die zo breed zijn dat je er 2 bussen kunt parkeren en de ondergrond gewoon wat steentjes of leistenen zijn, noem ik niet waardig om de stempel technisch te dragen. natuurlijk zijn er een paar afdalingen die toch iets beter zijn maar toch niet je opperste concentratie vergt en je grenzen doe verleggen.
het is mijn eerste keer in de ardennen en ben diep teleurgesteld, terwijl ik de paden in Lubbeek en Aarschot-Langdorp-testelt gewoon ben.

ik moet wel zeggen de Ol fosse D'outh is heel leuk om te doen: lekker steil en stevige afdalingen. maar de wereldbeker is toch nog iets lekkerder. omdat het goed bepijld is en dus een route kunt volgen. Maar die afdalingen zijn gewoon geniaal. heel steil op sommige punten met rotsen die je de afgrond in willen kieperen en in het bos liggen leuke bochten met heel veel wortels.
op fysiek vlak is dit wel heel zwaar met al die stevige beklimmingen. het laatste stuk is echt leuk, lekkere flow echt een stuk waar je kan vliegen.
xdragonfly
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 15:02
Rijdt met: Cube Acid

Re: Houffalize

Bericht door xdragonfly »

gisteren voor de eerste keer gaan biken in Houffa.
we hebben blauw 2 gedaan. het is wel een mooie streek om te biken maar had van het parcour toch iets meer verwacht. had naar mijn mening iets te veel tarmac onder mijn wielen liggen. omdat we ook geen 3x7 meer zijn wou ik niet direct beginnen aan groen 6 maar zou die toch ook graag eens doen. kan iemand zeggen hoeveel km zwart is?
alvast bedankt
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Houffalize

Bericht door G-m@n. »

4.2km is de zwarte route :wink:
mennik
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 jul 2005 12:48
Rijdt met: Cube AMS 100 Super HPC SL 29 Teamline
Contacteer:

Re: Houffalize

Bericht door mennik »

Gezien de meeste berichten en gps-tracks achterhaald zijn, hierbij mijn schamele bijdrage.

Gisteren dus een dagje Houffalize gedaan. Rood 3, Geel 1 en Zwart 6 gereden. Dit zijn de bevindingen:

Rood 3 - 36,2 km
Start is zeer veelbelovend met een drietal mooie technische klims en dito afdalingen. Na deze stevige binnenkomer wordt de track gevolgd door een minder uitdagend glooiend stuk tussen veld en wei van een 10-tal km. De laatste 10 km zijn dan weer terug in het bos met nog enkele mooie klimmetjes en afdalingen.
Conclusie: zeer mooie track met mooie afwisseling tussen uitdagend en makkelijk. Beginnende en gemiddelde bikers komen hier zeker aan hun trekken. Doorwinterde Ardennen-bikers gaan er een gemengd gevoel aan over houden.
GPS-track: via http://ridewithgps.com/trips/3450842" onclick="window.open(this.href);return false;

Geel 1 - 21,5 km
Van al de routes is dit op papier de minst uitdagende en dat bleek ook meteen bij de aanvang. Een weliswaar lange klim over asfalt gevolgd door nog meer brede paden door veld en wei en nog meer asfalt. Tussen kilometer 6 en 10 zit een klein stukje bos met een klim die je ook al in Rood 3 hebt gedaan.
Conclusie: weinig uitdagende track voor elk soort biker.
GSP-track: via http://ridewithgps.com/trips/3451125" onclick="window.open(this.href);return false;

Zwart 6 - 3.8 km
Als uitsmijter hebben we dan het WB parcours gereden en moet zeggen dat dit echt wel de moeite is. Hartslag naar de hoogste regionen om er de komende 20 minuten niet meer onder te komen. Super technische klimmen en extreem steile afdalingen, om duimen en vingers bij af te likken. Veel herkenbare punten zoals het bruggetje en de dubbele drop. Sommige stukken doe je wel te voet, zeker als het geregend heeft.
Conclusie: elke biker moet dit zeker eens gedaan hebben, de limieten worden opgezocht en laten je nog dagen met een gelukzalig gevoel achter.
GPS-track: via http://ridewithgps.com/trips/3451236" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Simpson
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:30
Rijdt met: GT Xizang 29'r , GT Edge 2013

Re: Houffalize

Bericht door Simpson »

Afgelopen weekend , op zaterdag , even gaan rijden in Houdfalize .
Allereerste de groene toer aangevat , die er heerlijk bij lag , niet teveel modder en op sommige plaatsen nog nat zodat het op de wortels toch uitkijken was . Sinds zaterdag is er ook een omleiding voorzien , net waar je over het erf van de boer rijdt . Zonde , want zo mis je een leuk stukje afdaling .
Daarna deels de zwarte route gedaan , anders begonnen door de startklim van de laatste wereldbeker te doen . Bovenaan aangepikt op de zwarte route , maar na de heerlijke pittige afdaling en de klim aan de brandweer , bleek bovenaan een zwarte pijl te ontbreken . Samen met een Engelstalige rijder nog wat gezocht , maar niets gevonden en dan maar de toer weer ingekort .

Volgende week een nieuwe kans ;-)
aertsb
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 31 dec 2013 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 8 2016

Re: Houffalize

Bericht door aertsb »

In mei ga ik ook een weekendje naar Houffalize samen met mijn zoontje van tien jaar met de bedoeling op zaterdag en zondag een toertje te doen.
Dus deze keer geen vraag achter een technisch, zware route maar eerder een vraag achter een makkelijke.
Route zes heb ik daar zelf al eens gereden en dat is gewoon niks voor hem.
Naar wat ik gelezen heb moet route 1 wel te doen zijn. Dus heeft er iemand nog makkelijke routes van rond de 20km.
Of zijn er van de andere routes misschien makkelijkere stukken dan kan ik proberen zelf een route met die stukken samen te stellen.
Plaats reactie