Genk - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
DonJos
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 dec 2014 13:56
Rijdt met: Trek Superfly 7

Genk - Bloso

Bericht door DonJos »

Ik ga dit weekend in Genk fietsen maar ik ken de omgeving daar totaal niet. Ik rij zonder gps dus ik kan geen routes downloaden..

Ik dacht dan de bloso route te doen maar ik lees dat deze niets speciaal zou zijn, terwijl er wel veel mogelijkheden zijn. Iemand die tips kan geven om de bloso route wat toffer te maken? Of herkenningspunten waar ik een klein ommetje kan maken?

Bedankt!
Mjöllnir
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 nov 2013 23:38

Re: Genk - Bloso

Bericht door Mjöllnir »

Vorige week nog de rode route gereden. Je komt daar natuurlijk voorbij de terril van winterslag. Je mag er in principe niet op, maar het kan wel... Maar onderaan de terril heb je ook een soort cross- bosje. 't Is niet groot, maar je kan je er best een tijdje amuseren. Het ligt aan de oostkant van de terril, in het hoekje tussen de Henri Esserslaan en de tuinwijk.
Gebruikersavatar
Simpson
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:30
Rijdt met: GT Xizang 29'r , GT Edge 2013

Re: Genk - Bloso

Bericht door Simpson »

Vandaag de rode Bloso-route met vertrek aan de Kattevennen gedaan , op het bord werd al snel duidelijk dat ze geheel anders werken in Limburg : Niet echt lussen , maar eerder verbindingsroutes .
Na een dik uur ontgoocheld terug gedraaid , bordjes enorm slecht gedraaid of ontbreken . Ben je de rode route aan het volgen , staan er alleen groene/blauwe pijlen opeens wat serieus verwarrend is . Het wemelt er van de quads die het parcours omwoelen .
Qua uitdaging is het nihil , veel asfalt en brede wegen . Modder viel mee , op een enkel slecht stuk na .
Eigenlijk zonde , een enorm mooie omgeving waar enorm potentieel zit en blijkbaar de lokale rijders wel gebruik van maken als je de singletracks her en der bekijkt , terwijl de route gewoon de grote wegen op blijft zoeken .
Ook de borden brengen geen duidelijkheid , op 4km van het einde was ik het spoor weer bijster . Een routeplan langs de kant bracht soelaas of hoopte ik toch . Bleek dat de locatie Kattevennen er niet eens op vermeld stond , maar wel de routes rond Tongeren ](*,)

Ik ga me toch ergens anders voortaan amuseren
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Genk - Bloso

Bericht door Wacky-S »

Dan vraag ik me toch af wat voor een afpijling en lussen jij gewoon bent :-?
Genk rood en groen zijn tegenwoordig redelijk goed afgepijld, wel maar in 1 richting en zowel rood als groen zijn toch echt lussen. En om de lussen met elkaar te verbinden heb je inderdaad een hoop verbindingsroutes.
Als je alleen groene en blauwe pijlen ziet staan zit je verkeerd. Genk rood was vroeger Genk blauw, maar die blauwe pijlen zijn zover ik weet zo goed als allemaal verwijderd.
Misschien wat verwarring omdat rood en groen in Kattevenne een stuk samenlopen maar alles is toch duidelijk aangeven. Groen ligt er momenteel wel voor een stuk slecht bij door de werken aan een nieuwe weg en kapwerken onder de hoogspanningleidingen.
Dat de uitdaging nihil is zou ik nu ook niet meer zeggen (was vroeger wel zo). Er zijn een tijdje geleden een paar mooi stukken bijgekomen (aan de terrils bv).
Maar je hebt gelijk dat er redelijk wat asfalt inzit. Vooral het stuk van de golf tot aan Kattevenne en het fietspad langs de Stiemerbeek. En zoals je in deze topic al gelezen hebt, Genk rood is een route die "langs" (in de letterlijk betekenis van het woord) heel mooie single tracks en stukken komt. Maaaaar.... het overgrote deel van deze single tracks zijn niet legaal aangelegd zullen bijgevolg ook niet worden opgenomen in een bloso route... en hier in Genk heb je te maken met een zeer strenge en vaak absurde regelgeving van Natuur en bos en andere "groene" bemoeizakken.
En waar ben je die quads tegengekomen? Van al die keren dat ik de route heb gereden, ben ik nog maar 2 keer een quad tegengekomen en dat was aan de terrils :-k

Heb je toevallig geen gpx van je tocht? Ben toch benieuwd waar je overal gezeten hebt om tot deze conclusie te komen.
Gebruikersavatar
Simpson
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:30
Rijdt met: GT Xizang 29'r , GT Edge 2013

Re: Genk - Bloso

Bericht door Simpson »

Heb tot in Martenslinde gereden , een GPX-bestand zal ik je prive mailen .
De lussen zoals in Beerse , Lichtaart , Dorst (NL) , Houffalize vind ik erg duidelijk en zijn echt lussen van 1 bepaalde kleur . Als je onderweg van kleur moet verwisselen vind ik dat onoverzichtelijk , ik ben aan het biken . Plus er stonden ook een diversiteit van pijltjes wat de verwarring soms groter maakte , ff terug draaien of dat nu een pijltje van wandelaars of bikers was .
De quads kwam in redelijk in het begin tegen : een afdaling naar beneden , eindigend in een bocht van bijna 180* en dan langs een haag een flink stuk rechtdoor tot je aan een rond punt uitkomt . Waarna ze me nog een paar keer kruisten
Bij het terugkeren kwam ik ze weer tegen bijna op het einde , de groene toer onder de hoogspanning geloof ik , waar je links afdraait en het bos induikt met een put .
Buiten dat er wat hoogtemeters inzitten , de terrils heb ik niet gezien , misschien door het foutrijden , doch technisch heb ik op dit stuk geen moeite moeten doen . Maar misschien wat rotverwend door vaak in de Ardennen en buitenland te rijden .
De singletracks leken me inderdaad niet legaal , dus ook geen gebruik van gemaakt , maar daar lagen net leuke uitdagingen leek het me .
Ik zocht me een leuke plaats in de buurt om te biken , doch dit stuk kon me spijtig genoeg niet bekoren .
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Genk - Bloso

Bericht door Wacky-S »

Ik heb een vermoeden dat je niet Genk rood hebt gereden maar de verbindingsroute van Genk/Zutendaal naar Bilzen. Deze heeft ook de rode pijltjes en verbindt Midden Limburg met de Euregio (Bilzen/Hoeselt/...) routes, en is bijgevolg ook geen lus. Je komt deze tegen op de groene route van Genk aan de surfplas. En als ik me niet vergis staat daar inderdaad een bord met enkel de Euregio routes.

Dit is Genk rood/groen en dit is de verbindingsroute Bilzen-Genk die jij waarschijnlijk hebt gereden, aangezien je in Martenslinde uitkwam. Volgens mij is de site ook niet helemaal actueel want aan de terril in As zit nu een nieuw stuk single track.

Net zoals in de andere provincies moet je hier ook niet van kleur veranderen als je een bepaalde route (lus) wil rijden. Genk rood is gewoon de rode pijlen volgen van begin tot einde.

Je moet ook niet gaan vergelijken met de Ardennen. De bloso routes hier zijn gemaakt voor jong en oud, klein en groot. Je zal hier geen moeilijke of echt technische passages in tegenkomen (die vind je hier met hopen 2 meter langs de route :-D ).
Gebruikersavatar
Simpson
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:30
Rijdt met: GT Xizang 29'r , GT Edge 2013

Re: Genk - Bloso

Bericht door Simpson »

Dus eigenlijk krijg ik toch een punt , dat deze route voor verbetering vatbaar is . :-D

Nochtans een erg mooie streek , die ik vandaag op de Slate heb verkend . Met de GPS is het makkelijker een uitgestippelde route te volgen .

Misschien wat later dit jaar Genk nog eens een kans geven .
witte555
Mountainbiker
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 30 aug 2013 19:21

Re: Genk - Bloso

Bericht door witte555 »

Vandaag deze bloso route gereden,was zeer goed bepijld en berijdbaar.
Nergens moeten zoeken naar pijlen!
Buiten een paar plassen die er heel het jaar wel zullen zijn was het zelfs stoffig . . .
Als je links en rechts een paar extra singeltrakjes meepikt is het zelfs een aardige tocht.
Gebruikersavatar
Jolyrodger
Mountainbiker
Berichten: 1528
Lid geworden op: vr 12 aug 2005 23:51
Rijdt met: Mijn Bikes: Wilier 401XB

Re: Genk - Bloso

Bericht door Jolyrodger »

Als je een Bloso route rijd dan moet je eerst beginnen met het startpunt, en dan weten welke kleur van route je wilt rijden. Dit is meestal met afstand gerelateerd
Voor Genk zijn er 2 afstanden te doen, de groene lus en de rode. De groene lus is 15km en de rode 42.5km.
Men kan starten aan het recreatiedomein Kattevennen, Kattevennen 3600 Genk, of aan het stedelijk sportcentrum, Emiel Van Dorenlaan 144, 3600 Genk.
Als je dus een lus wilt doen, bijvoorbeeld de rode, dan volg je van in het begin tot het einde de rode Bloso pijlen, idem voor groen. Ook al staan er andere pijlen voor het wandelen, paardrijden of een pijl naar een of ander café! Dat is evident en het meest intelligente om te doen. Je moet dus NERGENS van kleur veranderen. In de Kempen hebben ze maar 1 kleur per lus om te volgen, in Limburg kunnen we dat wel aan!
Groen lus 83% offroad.
Rode lus 71% offroad.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Genk - Bloso

Bericht door jurgen stich »

Hallo ik ben van in de buurt en heb tot op heden vooral in zutendaal gereden.
Ik wou de lus kattevennen doen maar heb mij ergens vergist qua aanpik want kwam uiteindelijk uit in park hoge kempen.
Ik wil hem nog eens doen en dan vertrekken vanaf het startpunt (ik had vorige keer ergens halfwege ingepikt).
Nu wou ik even vragen welk van de beide lussen het leukste is qua crosgelegenheid waarmee ik bedoel mogelijkheid tot jumpjes en bochtjes waar je in kan doorhangen met bijhorende leuke afdalingen met veel interactie.
Op het lusje in zutendaal aan het mariaboss heb je zo enkele leuke plaatsjes zijn die ook op de groene of rode lus
Plaats reactie