Nieuwe route Merelbeke rood?

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
Bjoke
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 17:08
Rijdt met: Mountainbike

Nieuwe route Merelbeke rood?

Bericht door Bjoke »

Ik ga regelmatig fietsen in de scheldevallei tussen Merelbeke en Gavere. Vorig weekend zag ik daar rode bloso pijltjes hangen? Iemand enig idee of daar een nieuwe route is?
Ik had wel de indruk dat ze niet de leuktste plekjes daar uitgekozen hebben.
Robin21
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 13 dec 2010 17:19
Rijdt met: Cube Elilte Super HPC SLT 29
Contacteer:

Bericht door Robin21 »

Er is inderdaad een nieuw route rondom Merelbeke (passeert trouwens langs mijn deur). Het is niet de mooiste route maar ze hebben er volgens mij wel het meeste uit gehaald.
sh0s
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: za 31 mar 2012 17:59
Rijdt met: Cube stereo 120 / Cube ltd race /

Bericht door sh0s »

Ik had de pijltjes ook gezien en de gpx file eens afgehaald. Ga deze eens rijden in de nabije toekomst. Zouden er nog andere routes volgen?
Ik heb eens met een vriend gereden vanuit Merelbeke en hij loodste ons via mooie en plezante wegels rond Merelbeke (Oosterzele, Landskouter,Moortsele,...) maw er is nog materiaal voor verschillende leuke routes!
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

Ik ben vandaag ook gaan biken in de buurt van Bottelare. Ik merkte plots ook die rode pijltjes op. Het stuk rond Lemberge-Bottelare was best aantrekkelijk. Er zit een stukje in dat volgens mij nog in geen TT uit de buurt gebruikt is.
Boven op dat kort klimmetje in Munte dat aan het voetbalplein uitkomt hing er een bord met de route op. De route is 27.5km en bevat volgens dat bord 51% off-road. De stukken die ik gereden heb vandaag zullen zeker boven de 50% zitten.
Bjoke
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 17:08
Rijdt met: Mountainbike

Bericht door Bjoke »

Vandaag de volledige tour gedaan - 25km. Start aan de sportdienst van Merelbeke.
Pluspunten:
- Toch nog redelijk veel offroad voor Merelbeke.
- Weinig auto's op 'on-road'
- Klimmetje in munte is de leukste spot van de tocht

Negatief:
- Kort
- Weinig hoogtemeters
- Veel begroeing waardoor het pad niet zichtbaar is (een stukje zelf 2meter hoog - het leek wel in de jungle)
- Bepeiling is een ramp, en dit voor een splinternieuwe route? Gelukkig had ik mijn garmin 500 mee anders was het niet gelukt. Vooral na singeltracks terug op asfalt, geen anduiding naar links of rechts.


In de scheldevalei zijn er veel betere mogelijkheden. Maar een schepen melde me dat "milieudienst vlaanderen" het niet heeft voor MTB'ers. Overal negatief advies...een bloso route is voor hen 100den mtb'rs op een dag die de natuur kapotmaken O_o. (Maar wandelaars die hun afval overal wegggooien is blijkbaar geen probleem)

Kortom, ze konden er een prachtige route van maken, maar het zal een kort en makkelijk beginerstochtje worden waar enkel de mensen uit de buurt zullen op afkomen. Anderen zullen hun geld wel verdoen in kluisbergen of zottegem.
kWiEkO
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 25 jul 2012 01:42
Rijdt met: minerva

Bericht door kWiEkO »

Gisterenavond deze korte maar uiteindelijk nog leuke tour gedaan. Ongeveer de helft offroad, tenminste hadden we ons niet misreden.
Die bovenstaande pluspunten van Bjoke zijn inderdaad serieuze pluspunten, en voor een relatief vlak parcours opeens zo een leuke klim in Munte ertussen, is echt wijs.

Wat de negatieve punten betreft;
- kort is relatief hé, je kan evengoed aanpikken aan Gavere of Oosterzele. Gavere is zelfs een 4/5 tal km dezelfde route (blauwe pijltjes).
- voor in het Scheldeland te liggen, heeft deze route juist wel wat hoogtemeters, zoals dat klimmetje in Munte en een paar honderden meters vals plat.
- de vele begroeiing is inderdaad een correcte opmerking, bij 4 of 5 paden is er amper nog een wegje te vinden en is het allemaal gras.
- de bepijling;
--> na 3 pijltjes ontbreekt er meteen ééntje in het centrum, daar moet je naar rechts de grote baan op.
--> 1tje hebben we moeten terugrijden, uiteindelijk vrij onduidelijk gevonden tegen de muur
--> en dan ontbreekt er één, of hebben we volledig gemist, op de Scheldedijk. Na 30m moest je blijkbaar meteen opnieuw de dijk af en wij zijn de dijk blijven volgen zodat we niets meer tegenkwamen. Een beetje een domper want daardoor 8km dijk gedaan ipv de veldwegels in de Scheldevallei...
Over het algemeen denk ik dus dat de 'mindere' bepijling (lees eigenlijk 2 pijltjes ontbraken) niet aan de organisatie ligt, maar wel aan vandalisme.

Bravo voor Merelbeke om in de relatief vlakke Scheldestreek uiteindelijk nog zo een parcours neer te zetten.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe route Merelbeke rood?

Bericht door chrisper »

Ik heb deze route ook al enkele keren gereden, omdat ik van de streek ben.
Al vind ik dat ze in merelbeke gerust enkele paden kunnen bij maken om de lus uit te breiden.
Maar onlangs heb ik gemerkt dat de 'rode bloso route' niet helemaal klopt.
Heb deze via gps gereden, zodat ik geen pijlen mis, maar er is ergens een raar stuk.
Plots moest ik een privaat weg inrijden, waar duidelijk opstaat dat deze niet mag betreden worden.
Iemand hier nog ervaring mee?
Is er iets gewijzigd?
Fritzz
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 18 aug 2014 17:53
Rijdt met: Radon Team 8.0

Re: Nieuwe route Merelbeke rood?

Bericht door Fritzz »

De rode lus van Merelbeke is vastgelegd op het digitale web en kan je bekijken (o)
https://www.youtube.com/watch?v=3FwQbp5wWv0&t=155s
Plaats reactie