Eigen route

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Minna
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 12:16
Rijdt met: Brussel, Full-suspension Specialized Sworks, Injured hardtail Gary Fisher Mt Tam
Contacteer:

Bericht door Minna »

A d r i schreef:You got me there :wink:
En van eenrichtingsverkeer in een bos heb ik nog niet gehoord :wink:
The few US trails I rode before I moved Gary over to Europe were all one-way trails. :) So for me it is an unwritten rule that you do not ride a trail the opposite direction.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Toegankelijkheidsregels in de Vlaamse bossen

Bericht door A d r i »

TOEGANKELIJKHEID EN GEDRAGSREGELS IN HET BOS


TE VOET
Elk bos is vrij toegankelijk voor voetgangers, maar enkel op de boswegen. De rolstoelgebruikers en de fietsers jonger dan negen jaar worden gelijkgesteld met de gewone voetganger. Omwille van de bescherming van fauna en flora mag niet afgeweken worden van de wegen. Een bosweg is pas ontoegankelijk wanneer de toegang uitdrukkelijk verboden wordt met een gestandaardiseerd verbodsbord.

MET DE FIETS

Fietsen en mountainbiken kan enkel op de boswegen die voorzien zijn voor fietsers. Ze worden aangeduid met een aangepast bord. De fietsroutes worden eveneens opgenomen in het toegankelijkheidsreglement. De wegcode bepaalt dat fietsers jonger dan 9 jaar gelijkgesteld worden met voetgangers. Ze kunnen dus vrij fietsen op alle toegankelijke boswegen.

MET DE AUTO OF BROMFIETS
Elke vorm van gemotoriseerd verkeer is verboden. Je dient dus je auto of bromfiets te parkeren buiten het bos of op de daartoe voorziene plaats.

TE PAARD
Hou er rekening mee dat bepaalde boswegen voorbehouden zijn voor ruiters. Deze wegen zijn doorgaans enkel toegankelijk voor ruiters. Paarden, ruiters en gespannen mogen zich enkel begeven op boswegen die daartoe bestemd zijn. Ze zijn aangeduid met een aangepast bord.

OCCASIONEEL GEBRUIK van BOSSEN
Onder occasioneel gebruik wordt elke activiteit verstaan waarbij de boswegen worden verlaten.

ZONDER TOESTEMMING EN/OF MACHTIGING
Voor een aantal 'occasionele' activiteiten is geen machtiging en/of toestemming vereist. Het betreft volgende activiteiten:

De werkzaamheden eigen aan de bosgebruiker
De regelmatig verpachte jacht, het faunabeheer en de visserij
Natuurwandelingen onder leiding van natuurgidsen
Spelen van min 18-jarigen en hun begeleiders in de daartoe door het Bosbeheer of de eigenaar aangewezen speelzone
Het gebruik van bosvrije oppervlakten, stroken, lig- en speelweiden met al dan niet recreatieve uitrustingen, voor zover dit plaatsvindt overeenkomstig het reglement op de toegankelijkheid
Het aanbrengen van wegaanduidingen voor de organisatie van wandelingen die op de opengestelde boswegen plaatsvinden

MET TOESTEMMING EN/OF MACHTIGING
Voor het organiseren van alle andere activiteiten en afwijkingen op de boswetgeving en het toegankelijkheidsreglement, heb je de toestemming nodig van de woudmeester en/of van de eigenaar (al naar gelang het een domeinbos, ander openbaar bos of privé-bos betreft). Die toestemming kan je krijgen door middel van een schriftelijke aanvraag. Ze moet minstens veertien dagen voor de activiteit aankomen. Wanneer je een aanvraag indient, is het aangeraden duidelijke informatie te geven over wat je waar wil doen:

-datum, begin- en einduur van de activiteit
-concrete omschrijving van de activiteit
-duidelijk aangeven waar je je activiteit wil houden (kan het best met een plan waarop de te volgen route en/of zone aangeduid is)
-naam van de organiserende vereniging
-naam, adres en telefoonnummer van de verantwoordelijke

Het is altijd interessant en meer dan nuttig de plaatselijke boswachter te contacteren. Hij zal je advies geven en meedelen aan wie je de aanvraag tot afwijking moet overmaken.

MEER INFO ?
Wil je meer weten over het toegankelijkheidsreglement of over speelzones, klik dan hier.

Meer info over het toegankelijkheidsreglement?

Contacteer Gudrun Van Langenhove mailto: gudrun.vanlangenhove@lin.vlaanderen.be.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

Ik cross meestal in Heverleebos en Meerdalwoud rond om regelmatig effe over de taalgrens te wippen aangezien er daar steeds enkele plezante en pittige beklimminkskes te vinden zijn. Ik hou daarbij wel steeds rekening met de gedragscode die in de streek geldt voor alle recreanten! Ik heb geen vaste trainingsroute, dus volg ik enkel de km-aanduiding op mijn tellerke. Meestal probeer ik ergens uit te komen rond de 45 km. Regelmatig sla ik daarbij onbekende wegskes in om meestal verloren te rijden maar na effe zoeken toch weer ergens op bekend terein uit te komen. Na al die jaren leer ik nog steeds nieuwe wegen en tracks kennen die ik dan nadien tracht te combineren tot een lus van ong. 45 km. En naargelang de goesting en conditie maak ik andere combinaties.
Enfin, in mijn streek verveelt ge u gene halve seconde !! :bounce: <- Kem den indruk dat dienen bounce hier vlugger springt ????
Gebruikersavatar
kristoffer
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 11 dec 2004 11:30
Rijdt met: cube ams pro

Bericht door kristoffer »

Een van mijn tochtjes vertrekt aan de bosberg in landorp met meteen een knappe afdaling,een lange technische klim,terug een afdaling en weer een technische steile klim,terug naar beneden en via de demer naar aarschot voor weer van hetzelfde, via american bar extreme naar gelrode en wezemaal heilig hart . Den ene klim na den andere en zeker 5 zeer technische en zeer mooie afdalingen!Kortom,ik hou van steil bergop en steil naar beneden maar prachtige singletracks zoals in herentals kunnen mij ook wel bekoren!
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

Ik heb een eigen route n het gentse welke ik als trainingsroute gebruik.
Het parcour bevat wel een 180km welke ik in stukjes verdeelen waar ik me vermaak.
Sommige techn deeltjes waar ik de avond voordien afsloot begin ik dan s'anderendaags. Op dagen met iets meer tijd doe ik grotere delen van de eigen route.
Mijn eigen route bied me 300hm wat het max is in de streek(zelfs nooit bekomt men dit op tt alhier), single-trakx, beklimming (zelfs geheel extreem) als zijnde afdaling (zelfs techn). een technische parcour, een mooie verhoudig off/on route, Bos, natuur (parken)-(bezichtigings gebieden),een Schelde en Leie zichten.
Wat heel eigenaardig is , ik ben amper in een straal van 10km weg van thuis.
Waarom zou ik verder iets zoeken als je dit alles mooie en leerzaam heel kortbij hebt. Rudy VdE.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Lang geleden dat hier nog in deze topic gereageerd is.

Ben momenteel de lusjes die ik gevonden heb - allemaal aansluitend op de route van Wellen - door middel van annotaties op stafkaart aan't inbrengen. De geïnteresseerden die ook met het stafkaartenprogramma van NGI werken, mogen altijd een berichtje sturen, dan mail ik het annotatiesbestand wel ff door.
Plaats reactie