Namen (Malonne - Erpent)

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
SDS
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 22:23
Rijdt met: Scott scale 20

Bericht door SDS »

Ik heb gisteren ook beide routes gedaan. Er zitten stevige klimmetjes tussen! Ook een wei + paard. Bij sommige afdalingen gaat de snelheid serieus omhoog!

Blauwe route naar Erpent was mijn favoriet! Hier en daar wel zoeken achter de peiltjes.
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Namen (Malonne - Erpent)

Bericht door rombaft »

Even een oude koe uit de gracht halen, ...

vandaag de blauwe route richting Erpent gereden,
De pijltjes zijn zo te zien vernieuwd waar nodig, je kan deze route perfect rijden zonder enige hulp of tips, op dit moment is deze route dus goed uitgepijld, de pijlen staan niet in overvloed maar voldoende, bovendien is er door de organisatie(of locals) op de straat en andere met groene verf/spuitbus nog markeringen aangebracht op het parcours , ook in omgekeerde richting lijkt me.

Aanrader ? zeker, vrij afwisselend parcours, waarschijnlijk haalt men hier en daar niet het uiterste uit de streek maar da's vrij normaal voor uitgepijlde routes, toch, hier en daar een technische afdaling (niet overdreven) , soms lange brede snelle afdalingen en mooie bospaden. zelfde voor het omhoog rijden.

De 30km is er in princiepe 34km en een 600 HM , de laatste km'ers overlappen elkaar van start en finish, dus de pittige off road afdaling van de Citadel mag je op het einde terug omhjoog :wink: .

wie dan nog wat jus overheeft heeft op en rond de citadel veel speelruimte voor de MTB, veel offroad paden erond, van gewoon tot zeer steile afdalingen/klimmetjes , je hebt ook nog een "downhill" piste , deze heb ik gedaan met een hardtail 29'er, is misschien toch niet zo aan te raden ](*,) 8-[ , sommige stukken zijn leuk, zeker de bochten waar je met wat vaart echt in de kom kunt gaan, echter er zitten zeer steile stukken tussen waar je totaal niet kunt op afremmen en je gat bijna op je achterband hangt, ook hier en daar "dropkes" van toch een klein meter (welke ik net heb kunnen vermijden)

Kortom, Namen is nog niet tever in de ardennen, vanuit het Gentse anderhalf uurtje rijden, veel parking aan Citadel, daar vertrekken de routes, (rood/blauw/geel/groen) richting Mallone (rechts van citadel, moet ik nog eens doen) en richting Erpent (links van citadel) .
johan1983be
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:17
Rijdt met: Cube Acid 26'er

Re: Namen (Malonne - Erpent)

Bericht door johan1983be »

Ook ik ga even een oude koe uit de gracht halen.

Vandaag voor de eerste maal met de MTB naar de andere zijde van ons land. Ik lees hier dat namen een mooie opwarmer is voor het echte werk en ik moet zeggen dat ik ervan genoten heb, maar toch moe. Ik heb de rode route richting Mallone gereden gehad. Ik had de route in gpx van ANWB gehaald en op de gps gps gezet. Op een gegeven punt is die echter vastgelopen zodoende dat ik een full reset moest doen en dus het toestel volledig in fabriekinstellingen stond. Dus heb ik op de pijltjes gereden en ik moet zeggen dat deze zeer goed staan aangegeven. soms moet je wel wat beter kijken, maar ik vond het meer als voldoende. Er is ook niet teveel drukte op de route.

Volgende keer ga ik rond de Citadel ook wat touren, maar eerst toch nog wat op andere plaatsen gaan ;)
der quinten
Mountainbiker
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 19:52
Rijdt met: stumpjumper FSR, stumpjumper HT SS

Re: Namen (Malonne - Erpent)

Bericht door der quinten »

heeft er iemand een adres/aanwijzing voor het vertrekpunt?
johan1983be
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:17
Rijdt met: Cube Acid 26'er

Re: Namen (Malonne - Erpent)

Bericht door johan1983be »

Route Merveilleuse of Sentier Saint-Simon

de start is boven op het citadelplein. Tis daar wel even zoeken naar de pijltjes. ze staan aan de hoeken van het historisch gebouw dat je ziet op het plein. Je kunt de twee richtingen uit.


Succes
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Re: Namen (Malonne - Erpent)

Bericht door Joris »

Een korte update van de route Erpent

Gisteren de blauwe route Erpent (33km, 600hm) gereden. De route loopt grotendeels gelijk met de groene route. De route start met een leuke afdaling van de Citadel. In het begin en op het einde rijdt men op het fietspad (Ravel) langs de Maas. De route bevat toch wat teveel asfalt, maar er zijn ook leuke singletracks en boswegen. De route lag er droog bij. Al bij al geen te moeilijk parcours met maar een zeer beperkte hoeveelheid technische stukken. Net na de splitsing met de rode route, is het toch opletten geblazen in de afdaling door geulen. Op het einde is het ook puffen geblazen bij de beklimming van de Citadel. De route is zeker geschikt voor beginners, maar ook meer ervaren mountainbikers zullen zich wel vermaken (er zijn toch immers 600hm te overwinnen).

De bewegwijzering is redelijk tot goed. Er zijn weinig ontbrekende pijltjes maar een GPS is toch aangewezen als je vlot wilt rijden, want de wegwijzers staan soms wel op een vreemde plaats. Op de officiële site van de stad Namen staat te lezen dat er binnenkort 125km nieuwe parcours komen. Je kan er ook de GPS tracks downloaden. Hier vind je de gereden GPS-track.
Huffy
Mountainbiker
Berichten: 303
Lid geworden op: do 26 jan 2006 15:19
Rijdt met: SCOTT bikes
Contacteer:

Re: Namen (Malonne - Erpent)

Bericht door Huffy »

24/04/2017 de 31 km blauwe route gereden ( start esplanade )
bepijling was overal aanwezig , toch hier en daar echt goed opletten!
parcours lag overal goed , mooie beklimmingen maar toch ook wel wat asfalt

toen ik aan het einde terug aan de Maas kwam heb ik de route in tegenovergestelde richting gereden , en vond deze eigenlijk mooier en zwaarder.. ( tip ;-) )
Plaats reactie